30 Aralık 2009 Çarşamba

Kinyas ve Kayra, Hakan Günday

Hakan Günday'ın son kitabını görmüştüm ilk olarak raflarda. Biraz sayfalarını çevirip sonradan geri bırakmıştım. Bir akşamda Kinyas ve Kayra'ya göz gezdirmiştim aynı şekilde. Sonraki hafta sonu tekrar kitabı elime almış buldum kendimi. Basım bilgilerini incelerken kitabın mevcut baskısından önce ilk basımının Om Yayınevinde yapıldığını gördüm. Kitabı almaya o an karar verdim. Ahmet Ümit'in ilk kez okurlarıyla buluştuğu yayınevinden kötü bir ürün çıkacağını düşünmüyordum. Keşke o zaman alabilseydim kitabı, Om Yayınevinden basılmışken. Belki Ahmet Ümit hala Om Yayınevinde Kukla benzeri kitapları yazıyor olurdu...

Kinyas ve Kayra hayatlarının anlamlarını ararken amaçlarından tamamen şaşmış, bence iki koyu pesimistin zamanı olduğu gibi yaşama çabasını anlatan, ve bunu son derece başarılı bir şekilde yapan kitap. Açılışında yapılan alıntı "Omnes vulnerant ultima necat" beni çok etkiledi. Roma İmparatorluğu zamanında saatlere kazınan ve dakikalara atıf yapan bu sözün anlamı "hepsi yaralar, sonuncusu öldürür".

Yeni yazarlar arasında bir tercih yapmak istiyorsanız, size Hakan Günday'ı önerebilirim. Bol kitaplı günler...

Seyir Defterine Ek:

Aslında roman üç kitaptan oluşmakta. İlk kitapta Kinyas ile Kayra'nın beraber geçirdiği zaman dilimi anlatılmakta. İkinci kitaptaysa Kayra ile Kinyas ayrıldıktan sonra Kayra'nın başından geçenler, üçüncü kitapta ise Kinyas'ın başından geçenler anlatılıyor.

Dikkat kitabın sonunu öğrenmek istemeyenler burayı es geçsin!!!

Kitabın sonunda Kinyas evine geri dönüyor ve isteyerek AIDS'li hale gelmesine rağmen çözümün ölümde değil, bütün zorluklara rağmen yaşama arzusu taşımakta olduğuna inanıyor. Ardından da son cümlelerinde Kayra'ya "burada herşey var, sevgi var, hayat var" diyor. Kitap böyle bitti diyorsunuz ama son sayfayı çevirince boş bir sayfanın ortasında "KİNYASSSS!" yazısını görüyorsunuz.

Kayra tüm kitap boyunca insanları yalanları ile yönlendiren bir karakter. Bence Kayra ikinci ve üçüncü kitabı kendisi yazıyor. Daha doğrusu Hakan Günday böyle bir çerçeve belirlemiş olsa da Kinyas ve Kayra 2'yi çıkarsa ne güzel olur :)

Hiç yorum yok: